TUGASAN 3

ARTIKEL 1



 POLA KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI MARZANO BERDASARKAN DIMENSI MENGGUNAKAN PENGETAHUAN BERMAKNA

 1Yee Mei Heong, 2Jailani Md Yunos, 3Suzanna Ibrahim @ Sulong,
4 Widad Othman & 5Tee Tze Kiong

http://eprints.uthm.edu.my/3184/

 ABSTRAK
Aspek kemahiran berfikir khususnya kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) amat penting dalam kalangan pelajar. Jika aspek ini dikuasai dengan baik, ia akan menjadi satu alat yang berguna untuk membantu pelajar belajar, seterunya dapat meningkatkan prestasi pencapaian dan memperbaki kelemahan diri. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pola KBAT Marzano berdasarkan Dimensi Menggunakan Pengetahuan Bermakna dalam kalangan pelajar Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (BBV) di Fakulti Pendidikan Teknikal (FPTek), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Dimensi ini melibatkan 5 jenis kemahiran iaitu Membuat Keputusan, Menyiasat, Inkuiri Eksperimen, Menyelesaikan Masalah dan Mereka Cipta. Seramai 158 orang pelajar FPTek telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Satu set soal selidik yang dimodifikasikan dari Rubrics for Specific Task or Situations Marzano (1993) telah digunakan sebagai instrumen kajian untuk pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa KBAT Marzano pelajar paling cenderung kepada kemahiran mereka cipta (min = 2.17), diikuti dengan kemahiran inkuiri eksperimen (min = 2.16) dan kemahiran menyiasat (min = 2.01) iaitu pada tahap sederhana. Manakala kemahiran yang paling rendah didapati dalam kalangan pelajar adalah kemahiran membuat keputusan (min = 1.5459), diikuti kemahiran menyelesaikan masalah (min = 1.5934) iaitu berada pada tahap rendah. Berdasarkan ciri-ciri demografi pula, terdapat hubungan yang sangat lemah di antara kemahiran menyiasat pelajar dengan tahun pengajian (eta = 0.23, p< .05) dan kemahiran mereka cipta dengan tahun pengajian (eta = 0.20, p<.05). Selain itu, terdapat perbezaan yang signifikan antara status sosioekonomi ke atas kemahiran membuat keputusan.
Keywords: Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Marzano, Dimensi Menggunakan Pengetahuan Bermakna, Pendidikan Teknikal.

Ulasan :

Kemahiran berfikir dapat meninggikan lagi keupayaan belajar. Berdasarkan kajian yang telah dilakukan terhadap pelajar Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (BBV) di Fakulti Pendidikan Teknikal (FPTek), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, didapati bahawa Kemahiran berfikir aras tinggi dapat dijana melalui pendidikan yang menekankan aspek kemahiran semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Penyelidikan ini adalah untuk mengenal pasti pola KBAT Marzano pelajar teknikal berdasarkan Dimensi Menggunakan Pengetahuan Bermakna. Hasil daripada kajian ini, dapatlah disimpulkan bahawa seorang pendidik memainkan peranan yang penting dalam menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi di kalangan pelajar. Situasi dan suasana pembelajaran amat mempengaruhi dalam mempengaruhi pola pembelajaran yang lebih efektif dan berkesan.




ARTIKEL 2

PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI :

KESEDIAAN GURU MENGENDALIKAN PROSES PENGAJARAN PEMBELAJARAN

Oleh : N.S Rajendran Ph.D. (Michigan State)
Fakulti Sains Kognitif Dan Pembangunan Manusia, UPSI



Ulasan :
Kesediaan guru dalam mengaplikasikan kemahiran berfikir aras tinggi memerlukan komitmen dan usaha yang berterusan. Seperti yang diketahui umum, seorang pendidik perlu mempunyai kesediaan dari segi mental dan fizikal sebelum memulakan sesuatu pengajaran. Oleh itu, ilmu pengetahuan merupakan aspek yang penting dalam menyediakan guru kea rah mendidik para pelajar menyelesaikan masalah melibatkan kemahiran berfikir aras tinggi. Mempelbagaikan kemahiran pedagogi semasa pdp boleh menarik minat pelajar untuk lebih menyesuaikan diri mereka dalam menjawab soalan aras tinggi. Antaranya, guru boleh menggunakan ICT semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Sikap guru juga mempengaruhi dalam mengaplikasikan KBAT dalam pdp mereka. Ini menunjukkan kesediaan guru untuk berubah kearah pendidikan yang lebih berkualiti. Secara kesimpulannya, guru merupakan pencetus dalam menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi di kalangan pelajar. Oleh itu, guru perlulah berusaha dalam menjadikan pendidikan negara kita lebih berkualiti seiring dengan penekanan KBAT dalam pdp. 







ARTIKEL 3

PENGGUNAAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI MARZANO DALAM PENJANAAN IDEA
Yei Mei Heong
Jailani bin Md Yunos
Widad bt Othman
Razali bin Hassan
Tee Tze Keong


ABSTRAK:

Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) merupakan salah satu komponen utama dalam kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis. Kemahiran ini boleh dipelajari melalui rangsangan dan latihan dan seterusnya pelajar mengaplikasikan dalam corak pembelajaran harian. Pemikiran aras tinggi sering digunakan di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Penjanaan idea-idea baru juga ditekankan pada peringkat IPT kerana tugasan kerja kursus di IPT adalah berbentuk lebih kompleks dan mencabar (Kuh, 2001). Pelajar diberi pelbagai jenis projek akademik dan bukan akademik yang memerlukan mereka menyelesaikan masalah secara kreatif (Mohd & Hassan, 2001). Namun begitu, menurut kajian Yee, et al. (2010) pelajar jarang menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi untuk menjana idea maka pelajar menghadapi masalah untuk menyelesaikan tugasan kerja kursus. Justeru, pelajar harus mempelajari dan menggunakan KBAT dalam penjanaan idea supaya tugasan kerja kursus dapat diselesaikan dengan lebih berkesan. Sehubungan dengan itu, satu kajian tentang penerapan kemahiran berfikir khususnya aras tinggi melalui aktiviti pembelajaran untuk menjana idea projek bagi mata pelajaran teknikal perlu dilaksanakan. Kertas kerja ini hanya mengemukakan idea awal kajian dengan merujuk kepada Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Marzano berdasarkan Dimensi Memperluaskan dan Menyempurnakan Pengetahuan (1992) yang merangkumi kemahiran membanding, mengklasifikasi, induktif dan deduktif dalam penjanaan idea projek bagi mata pelajaran pendidikan teknikal.

Ulasan:

Dalam usaha kerajaan untuk mencapai taraf Negara maju menjelang tahun 2020, masyarakatnya mestilah mempunyai daya pemikiran yang kritis dan kreatif. Justeru itu, Kementerian Pengajian Tinggi(KPT) telah memperkenalkan kurikulum kursus yang menerapkan unsur kemahiran berfikir melalui pendekatan pembelajaran berasaskan masalah. Dalam kertas kerja ini, penulis menyatakan bahawa pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dapat meningkatkan motivasi dan daya pemikiran pelajar serta dapat menjana idea yang kreatif dan kritis. Idea yang baik dicetuskan daripada kemahiran berfikir aras tinggi(KBAT). Kemahiran berfikir aras tinggi merangkumi penyelesaian masalah, menganalisis, menilai dan sebagainya. Dengan adanya KBAT, maklumat dapat diproses untuk menghasilkan maklumat baru, seterusnya dapat mencetus idea baru yang lebih kreatif.
            Dalam kertas kerja ini juga, penulis ada membezakan antara berfikir dan kemahiran berfikir. Berfikir adalah suatu kebolehan semulajadi dan tidak perlu dipelajari. Penulis juga ada mendefinasikan maksud kemahiran berfikir yang secara umumnya memberi maksud bahawa kemahiran berfikir merupakan satu disiplin ilmu  yang boleh dipelajari dan diamalkan sehingga individu itu boleh menjadi individu yang kurang melakukan kesilapan. Oleh itu kemahiran berfikir aras tinggi(KBAT) yang merupakan komponen dalam kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif adalah pemikiran yang perlu diterapkan dan diajar disekolah untuk meningkatkan kualiti pemikiran seseorang.
            Penulis menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi Marzano dalam kajian yang akan dijalankan untuk menjanakan idea. Dimensi Pembelajaran Marzano menurut penulis ialah model pengajaran berdasarkan apa yang terbaik daripada kajian dan teori tentang pembelajaran. Dalam Dimensi Pembelajaran Marzano terdapat lima asas dimensi pembelajaran di mana setiap asas memainkan peranan penting dalam meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi. Lima asas dimensi tersebut ialah :
i.                    Sikap dan persepsi
ii.                  Memperolehi dan menyepadukan pengetahuan
iii.                Memperluaskan dan menyempurnakan pengetahuan
iv.                Menggunakan pengetahuan yang bermakna
v.                  Tabiat pemikiran
Dalam kertas kerja ini, penulis membincangkan empat kemahiran berfikir aras tinggi(KBAT) dari Dimensi Memperluaskan dan Menyempurnakan Pengetahuan untuk memperdalamkan pemahaman pelajar terhadap apa yang dipelajari untuk menganalisis produk sedia ada di pasaran, seterusnya dapat menjana idea projek mata pelajaran teknikal dengan lebih mudah dan berkesan. Empat kemahiran berfikir aras tinggi yang akan dibincangkan ialah membanding, mengklasifikasi, induktif dan deduktif.
Kesimpulannya, penulis ada menyarankan pelajar terutamanya pelajar aliran teknikal supaya menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi Marzano untuk meningkatkan keupayaan berfikir bagi penjanaan idea yang dapat menghasilkan sesuatu produk. Kemahiran berfikir aras tinggi Marzano juga merupakan satu strategi pembelajaran yang baik untuk mencabar pemikiran pelajar.
           



ARTIKEL 4
AMALAN BERDAYA FIKIR PENGAJARAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU DALAM BILIK DARJAH
N.S Rajendran
Ph. D.
Universiti Pendidikan Sultan Idris
PENGENALAN
Pada umumnya, para pendidik bersetuju bahawa pengajaran dan pembelajaran di sekolah haruslah dibawa ke aras tinggi. Ini bermakna pengajaran dan pembelajaran harus melebihi aras menhafal supaya ia sampai ke aras tinggi di mana berlaku pemikiran secara kritis dan kreatif.
Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna kemahiran berfikir aras rendah tidak penting. Kemahiran berfikir aras rendah juga mempunyai peranan dalam proses pengajaran danpembelajaran. Perkara yang perlu diberi perhatian oleh para pendidik ialah perlu ada usaha yang eksplisit untuk melibatkan pelajar di mana pelajar memainkan peranan yang signifikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, walaupun aktiviti yang dijalankan ialah menghafal. Mengikut Perkins(1992) pemikiran aras tinggiboleh berlaku di kalangan pelajar jika pelajar memainkan peranan yang aktif.
Dapatan kajian, pada umumnya, menunjukkan bahawa proses pengajaran pembelajaran di bilik darjah masih di aras rendah yang kurang atau tidak menyokong penguasaan kemahiran berfikir oleh pelajar (Rajendran, 1998: Stenberg & Martin, 1988). Maka adalah menjadi tanggungjawab semua warga pendidik untuk memastikan wacana pengajaran pembelajaran di bilik darjah dibawa ke aras yang tinggi. Sehubungan ini, kertas kerja ini akan menyiasat dan mengemukakan cadangan mewujudkan amalan berdaya fikir dalam pengajaran pembelajaran Bahasa Melayu (BM).


Ulasan:
            Penulis membentangkan kertas kerja ini adalah untuk menyiasat dan mengemukakan cadangan bagi mewujudkan amalan berdaya fikir dalam pengajaran pembelajaran Bahasa Melayu. Penulis ada menyatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran di dalan kelas kebanyakannya menggunakan kemahiran berfikir aras rendah. Justeru itu, penulis mencadangkan supaya kemahiran berfikir aras tinggi di bawa ke dalam kelas agar pelajar dapat memahami, menterjemah, menganalisis dan memanipulasikan maklumat. Penulis juga ada menyatakan bahawa kemahiran berfikir perlu diajar di dalam kelas secara eksplisit. Kebolehan untuk berfikir merupakan asas kepada semua kecerdasan yang dimiliki oleh pelajar.
            Penulis membincangkan bahawa,  kesemua komponen dalam BM termasuk kemahiran asas, memberi peluang kepada guru untuk menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi(KBAT) dalam pengajaran dan pembelajaran mereka. Kajian yang telah dijalankan mendapati strategi dan teknik yang digunakan oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran dapat membantu dan meningkatkan prestasi pelajar dalam pecapaian akademik mereka.
            Kesimpulannya, penulis menyatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran BM juga perlu mengalami perubahan yang signifikan supaya dapat memperlihatkan amalan berdaya fikir dan para pelajar dapat menguasai KBAT.


            
ARTIKEL 5

KEPENTINGAN PENYEBATIAN KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA KRITIS DAN KREATIF (KBKK) DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN 
  
FAIZAH BINTI OTHMAN
SAEMAH BINTI RAHMAN
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 

ABSTRAK

Pada masa kini, kemahiran berfikir merupakan aspek yang penting untuk diterapkan kepada pelajar-pelajar. Hal ini kerana kemahiran berfikir dapat  memperkembangkan lagi potensi setiap individu khususnya pelajar untuk menghasilkan idea-idea baru.Peranan guru menjadi faktor utama dalam merealisasikan pelajar yang mampu mengaplikasikan kemahiran berfikir dalam pembelajaran mereka. Kertas kerja ini bertujuan untuk mengenal pasti bagaimana guru-guru mengaplikasikan KBKK  dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Perbincangan ini meliputi tiga aspek penting yang diperlukan oleh seorang guru iaitu ilmu pengetahuan, kemahiran pedagogi dan sikap guru. Selain itu, kertas konsep ini membincangkan berkenaan perbezaan corak kemahiran berfikir dalam bidang sains, bahasa dan teknikal. Ketiga-tiga bidang ini mempunyai perbezaan corak kemahiran berfikir yang diaplikasikan dan ia adalah bersesuaian bagi setiap bidang. Memandangkan kemahiran berfikir  penting dalam sistem pendidikan, maka kertas kerja ini ingin mengupas dengan lebih lanjut aspek-aspek penting tentang pengaplikasian kemahiran berfikir dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Malaysia. Perbincangan ini juga akan mengemukakan beberapa cadangan bagi meningkatkan pengaplikasian kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.





Ulasan:
            Dalam kertas kerja ini, penulis membincangkan kepentingan penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia juga bertujuan untuk mengenalpasti bagaimana guru-guru mengaplikasikan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran mereka. Kemahiran berfikir terbahagi kepada dua iaitu kemahiran berfikir secara kritis dan kemahiran berfikir secara kreatif. Penulis ada menyatakan perbezaan dua-dua kemahiran berfikir tersebut. Secara umumnya, penulis menyatakan pemikiran secara kritis ialah pemikiran yang melibatkan proses menilai pengetahuan, dakwaan, kepercayaan atau perbahasan berdasarkan maklumat atau pemerhatian dan menimbangkan secara menyeluruh bagi menyokong kesimpulan yang hendak dibuat. Ia digunakan dalam proses membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian. Manakala pemikiran secara kreatif pula ialah menjana idea, membuat inferens dan menghubungkait. Individu yang mempunyai pemikiran kreatif berupaya menggunakan mindanya untuk meneroka pelbagai kemungkinan, menghasilkan sesuatu yang baru, asli, luar biasa dan bernilai.
            Penulis turut membincangkan kepentingan penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dari aspek ekonomi, politik dan sosial. Bagi sebuah Negara membangun seperti Malaysia, kemajuan sains dan teknologi amat penting bagi menjadikannya sebuah Negara maju menjelang tahun 2020.  Oleh itu, Negara memerlukan tenaga kerja yang mahir untuk memenuhi permintaan pasaran buruh yang kian meningkat. Untuk melahirkan tenaga buruh mahir  memerlukan kemahiran berfikir supaya peningkatan ekonomi Negara lebih efektif. Selain untuk melahirkan pekerja mahir, kemahiran berfikir juga diperlukan untuk melahirkan pemimpin yang yang efektif.
            Kesimpulannya, penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran amat penting bagi merealisasikan semua hasrat kerajaan. Namun begitu, penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran tidak akan berjaya tanpa adanya kerjasama antara guru dan pelajar. Penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat mempengaruhi gaya pembelajaran pelajar dan dapat mempelbagaikan gaya pengajaran guru.








No comments:

Post a Comment